wtorek, 3 lipca 2018

Z nienawiści do kobiet

Tytuł: Z nienawiści do kobiet
Autor: Justyna Kopińska
Stron: 223
Wydawnictwo: Świat Książki
Cena: 32,90 zł
Ocena: ★★★★★★★★★★

Zbiór reportaży ''Z nienawiści do kobiet'' to historie o najważniejszych sprawach, którymi żyła cała Polska.

Książkę otwiera premierowa opowieść syna o Violetcie Villas, artystce, która odniosła ogromny sukces, była podziwiana przez miliony, a zmarła w samotności. Tekst ''Ksiądz pedofil odprawia dalej'' to szokująca historia trzynastoletniej dziewczynki podstępem wywiezionej od rodziców i gwałconej przez księdza, a reportaż ''Z nienawiści do kobiet'' pokazuje, jak wojsko zamiata pod dywan molestowanie seksualne kobiet przez wysokiej rangi oficera.

Z twórczości Justyny Kopińskiej wyłania się obraz nieskutecznego wymiaru sprawiedliwości i ludzi pozostawionych z poczuciem krzywdy. Po publikacji jej tekstów przestępcy trafiali do więzień, a w prawie wprowadzono zmiany dotyczące bezpieczeństwa w instytucjach zamkniętych.


Książki autorstwa Justyny Kopińskiej rzucają się od dawno w moje oczy. Szczególnie książka Polska odwraca oczy. Nie miałam wcześniej okazji czytać zbioru reportaży, dlatego gdy tylko zobaczyłam Z nienawiści do kobiet w Biedronce od razu wiedziałam, że muszę ją kupić. Jeden dzień i książka przeczytana. Zapraszam na recenzję!

Szczerze mówiąc nie wiem od czego zacząć. Dotychczas nie recenzowałam reportaży, głównie z takie powodu, że ich nie czytałam. Dzisiaj już wiem, że to był błąd, a przynajmniej błędem było nie sięgnięcie wcześniej po reportaże Justyny Kopińskiej.

Chcę, aby ta recenzja różniła się od innych, ponieważ chcę powiedzieć coś o każdym reportażu, a potem wszystko na koniec podsumować. Dlatego przejdźmy do rzeczy.
Pierwszy reportaż Violetta Villas: Jestem Twoją mamą.
Nie trudno jest się domyślić o kim jest ten reportaż. Tutaj Violetta Villas ukazana jest przez syna oraz synową. To jaka chciała być, o czym marzyła, a jak naprawdę wyglądało jej życie. Jaki miała stosunek do syna oraz fakt, że umarła w samotności.

Dalej... Ksiądz pedofil odprawia dalej
Temat pedofilii wśród księży to dość drażliwy temat. Przedstawienie osób związanych z religią w złym świetle to zawsze drażliwy temat. Niemniej jednak moim zdaniem należy je poruszać, ponieważ jak widać w każdym z nas siedzi jakiś diabeł, tylko że na niektóre przestępstwa przymykane są oczy, o czym mówi tenże reportaż.

Do trzech razy sztuka: Z nienawiści do kobiet.
W tenże piękny sposób przechodzimy do niepięknego tytułowego reportażu. Pokazuje on jak są traktowane kobiety w wojsku. Niby mamy równouprawnienie, ale kobieta nie otrzyma w wojsku wysokiego stopnia, a do tego są poniżane i wykorzystywane seksualnie. Justyna Kopińska ukazuje strach tych kobiet.

Gej Twoim bratem w Kościele.
Jak wiadomo wciąż większa część społeczeństwa nie akceptuje i jednocześnie szykanuje osoby homoseksualne. Ale każdym należy się miłość. Każdy marzy o ślubie kościelnym i bez względu na orientacje powinien taki ślub uzyskać. A jednak wciąż są zastrzeżenia...

źródło: mój Instagram

Po piąte: Dyrektor więzienia, który chciał być więźniem.
Wiele słyszymy o polskim więziennictwie, co dzieje się za kratami. Ale czy wiem co odczuwają pracujący tam ludzie, głównie mężczyźni. Nie zawsze. A Justyna Kopińska po części nam to ukazuje.

6. Ostatni Klezmer.
I tu znowu wracamy do religii... religii żydowskiej. Czytają ten reportaż nie do końca go rozumiałam. Nie przez sposób pisania autorki, lecz dlatego, że nie wiedziałam, kto to jest klezmer. Teraz gdy wiem artykuł staje się zrozumiały.

Siedem to szczęśliwa liczba... Ile mamy trupów w szafach?
Witamy w policji oraz sprawach niedokończonych, bądź niewyjaśnionych. Możemy zaobserwować środowisko policyjne, które zawsze nam się kojarzy z bezpieczeństwem, sumiennością oraz solidnością, ale jak wiadomo nie zawsze tak jest...

Osiem i koniec. W obliczu zła.
Pozwolę sobie tutaj zacytować zapewne znanego wam autora Andrzeja Sapkowskiego: ,,Cicho, cicho dzieci. To nie demony, nie diabły... Gorzej. To ludzie.'' i z tym was pozostawię.

Na samym końcu książki możemy jeszcze przeczytać wywiad z Justyną Kopińską przeprowadzony przez Szymona Jadczaka. 
Jednak wracając do ogółu. Nie przypuszczałam, że książka tego typu mogłaby mi się spodobać. Co
od czasu do czasu czytuję reportaże, ale to co wychodzi spod pióra tej dziennikarki to mistrzostwo. Długo się ociągałam z zakupem i przeczytaniem jej książek i teraz wiem, że był to błąd. Jak nigdy odczułam na swoim ciele dreszcze podczas czytania, a przy czytaniu Z nienawiści do kobiet poczułam się jakbym sama była na ich miejscu.

Ja już nadrobiłam braki i kupiłam dwie pozostałe książki Justyny Kopińskiej, teraz zostało mi je tylko przeczytać. Mam nadzieję, że wy nie jesteście tak do tyłu jak ja i pochwalicie się w komentarzu swoją opinią. Chętnie je poczytam.

A tymczasem słonecznego i zaczytanego dnia życzę! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Cieszy mnie fakt, że tu zajrzałeś/aś :D
Miło by było gdybyś zostawił/a po sobie ślad, bo wtedy wiem, że mam dla kogo pisać swoje ''wypociny'' :)
Serdecznie Cię pozdrawiam :3
Alicja w Krainie Książek

Obserwatorzy